maandag 5 december 2011

Kinder mandala

Uit de zak van sint zag ik een spel komen waarvan ik (ben ik de enige die daar gevoelig voor is?) meteen aanvoelde; dat zit niet snor. De kinderen kropen ermee over de grond en begonnen intens te tekenen. Ik vroeg tussen neus en lippen door wat of dat voor ding was aan de kinderen? “Oh een mandala tekenspel”,was het antwoord. Ik zat met mijn mond vol tanden temeer omdat de ouders, als het om christelijke dingen gaat (een spel, een boekje een christelijke cd of dvd) altijd op de kast vliegen want dat moeten ze niet. Maar het occulte kan er blijkbaar niet vroeg genoeg worden ingebracht bij de kleintjes en dat slikken ook de ouders zeer wel. Hoe sta jij tegenover dergelijke zaken en hoe zijn jou ervaringen in dit soort kwesties?

27 opmerkingen:

  1. Je zult dit wel niet plaatsten maar het kinderspirograaf is gewoon speelgoed en niet van satan oid. Een gewone mandala ook niet trouwens maar dat heb ik al ooit geschreven. Ik weet dat jullie deze dingen eng vinden en dat mag maar je weet er te weinig vanaf om daarover te kunnen oordelen denk ik.
    Peter je schrijft Mandela maar het is MandAla. Mandela is Nelson

    Groetjes van Maria ( Mariaspiritueel)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik moet eerlijk zeggen dat dit soort zaken mij niet echt aanstaan. Mensen die zich hiermee bezighouden zijn vaak op zoek. Ik heb deze zoektocht niet nodig. Alles wat ik nodig heb vind ik in ons Christelijke geloof.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mandala ja heb ik toch? Oh ik zie dat het in de kop fout staat, maar wel goed in het stukje maar, goed dat je het zegt.
    Ja vroeger hadden we spirograaf dat was ook zoiets klopt.
    Wat ik mij altijd afvraag is of we onze kinderen hiermee niet een opstapje geven naar de occult geladen wereld. Films als Harry Potter etc, doen dat wellicht ook. Misschien dat wij als volwassenen daar anders/beter mee omgaan, maar hoe de effecten op de kinderziel zijn, is de hamvraag?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Speelde ik als kind ook mee met spirograaf. Was niets mis mee. Het zijn niet de knikkers die het spel occult maken maar de gedachte erachter. Niet dat je een flesje homeopathie in je huis hebt maar dat je jezelf opent voor de onzienlijke wereld er achter. Niet die zilveren ketting met dat yin en yang ding eraan, maar het vertrouwen op de oergedachte achter deze religie uit het Oosten dat goed en kwaad elkander nodig hebben om in balans te zijn. Daar schuilt de schande.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als je Gods Geest niet in je hebt, zul je ook het onderscheid niet kunnen maken tussen het occulte en het Goddelijke. Daarom is het zo moeilijk om niet-christenen ervan te overtuigen dat je je verre moet houden van het occulte.
    Als christenen zouden we beter moeten weten en onze kinderen niet moeten opzadelen met zaken die de deur openen naar het kwaad.
    Ook als christen kun je heel goed weten wat mandala en aanverwante 'artikelen' inhouden Maria. Er zijn genoeg christenen die hier heel grondig onderzoek naar hebben gedaan.....zoals ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Helemaal eens met Jack. Bij die mandala-toestanden gaan bij mij ook ineens de stekels opstaan. Laten we, zoals Jose zegt, inderdaad onze kinderen niet opzadelen met occulte zaken waar ze sowieso nog niet over kunnen oordelen/beslissen. Je brengt ze dan in het gebied van de duisternis. Natuurlijk zal Jezus ze beschermen als je voor ze bidt, maar je hebt ook een gezond stel hersens gekregen om zelf goede keuzes te maken voor je kinderen. Groet, Mattanja

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Peter, ik heb in mijn eerste reactie mijn website verkeerd vermeld. Komt omdat ik met Mariaspiritueel in mijn hoofd zat en later besloot mijn andere site te vermelden :o)

    Maar weer on topic: ja in de titel stond Mandela.
    Maar ieder kind speelt toch wel eens met spirograaf?
    Ik denk dat het pas kwaad kan als je er zelf iets duisters van maakt. Dat geldt eigenlijk voor alles.

    Groetjes van Maria en succes met dit blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Shalom,

    Ik ben het met Jose helemaal eens.

    Kan Jack begrijpen en ook gedeeltelijk Maria , maar door ervaring weet ik dat het niet helemaal zo opgaat.

    Demoontjes , ik geef het kwaad zijn naam, kunnen wel degelijk verbonden zijn met voorwerpen en wacht zijn/hun kans af om een mens aan te kleven of te beiinvloeden.

    Heel veer sierwerken of zgn. kunstvoorwerpen , kunnen een vloek bevatten die de maker erover uitgesproken heeft.

    Er worden occulte praktijken mee uitgevoerd en dat moet voor een gelovige genoeg zijn om zichzelf, maar ook hun kinderen ertegen te beschermen door zich er niet mee in te laten.

    Maria , ik weet dat je er vaak mee gepest en bespot bent als persoon. Hier doe ik niet aan mee , als persoon ben je van waarde maar je praktijken daar kan ik niet goedkeurend in opgaan.

    Als persoon lijk je me best wel aardig :-)

    Groetjes allemaal !

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ps. Met Mattanje was ik het dus ook eens ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik zorg ook altijd, dacht ik, dat ik niet de mens zelf afkeur, maar waar hij/zij mee bezig is. Daarom vind ik de noemer: heksenjacht niet helemaal van toepassing. De bijbel keurt geen mensen af, maar waar ze vaak mee bezig zijn. Kan je daar niet tegen, blijft dan gerust weg van hier. Ik wil niet dweperig doen over een en ander, maar het occulte bestaat en wij moeten ons daar als kinderen van het licht verre van houden. Moet mij wel van het hart dat wat mensen die zich als christenen verkopen op PUNT, veel goddelozer en occulter bezig zijn, dan wat Maria hier verdedigt. Ik ben vreselijk bevestigt dat vrome geesten uit het diepste der hel komen. En vaak hebben ze een mooie bijbel onder de arm...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Jou laatste reactie Peter , riep een herhinnering op ...en daarmee een vraag.
    Ik wil die graag delen omdat ik denk dat het bij je reactie hoort , dus niet om mensen/vrienden op de tenen te trappen.

    Ik zal het in een volgend reactie plaatsen , zodat je kan beslissen of je het doorlaat of niet. Misschiens kun je het beter verwoorden dan ik en of er een nieuw stukje van maken, oke ?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Vroeger , toen ik nog in de vrije gemeentes kwam , zag ik (steeds)vaker , mensen die gebonden waren.
    De Ruach liet me soms de denoontjes zien, die als het ware de mens aankleefden.Zo ook, of moet ik zeggen ; juist
    bij de "vrome" mens. (een vrome "geest", is een uiterst gevaarlijke en meestal niet alleen.)

    Als ik hierover met de voorganger of een oudste over sprak, werd mij verstaan gegeven ; "dat het onzin was , want een Christen kon niet occult of demonisch belast zijn.Ze hadden Jezus in hun hart en inwoning van de Heilige Geest." Daarmee werd me de mond gesnoerd en het zwijgen opgelegd.

    Temeer ik over het internet sjees , temeer ik met zekerheid kan zeggen ... dat dit antwoord volkomen onjuist is !

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Morge iedereen. Even een vraagje voor Maria: geloof je überhaupt wel in satan of de duivel?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ehh of een christen demonen kan zien? Geen idee! Onderscheid van geesten lijkt me er het dichts in de buurt komen. Dat is een gave Gods dacht ik. Ik moet zeggen dat ik het ook wel redelijk snel opmerk als mensen met het occulte belast zijn. Maar zien, neen dat is niet zo. Maar er zijn verschillende gaven en openbaringen dus ik kijk er niet raar van op...

    BeantwoordenVerwijderen
  15. @ Mispa,
    ik sta ver boven gepest en gespot.

    @ Mams,
    Nee daar geloof ik niet in.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. @Maria: geloof je wel in God?

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Zucht,
    Sorry maar ik wordt moe van steeds dezelfde vragen.
    Kijk maar op mijn punt http://mariaspiritueel.punt.nl
    In de rubriek geloof kun je alles lezen over hoe en wat ik geloof, hoe ik God ervaar etc.

    Ik laat het hier verder bij want het gaat nu niet meer over mandala's dus met vragen ben je welkom op mijn puntje.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Haha het zou niet goed zijn als alle gelovigen ze zouden zien (of ruiken)of dat je deze inzicht de gehele dag door zou hebben ! Want geloof me , ik zie of ruik liever iets lieflijkers haha

    Nee soms , gebeurt dat en dan heeft YHWH daar een reden voor.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Je hebt toch niet een zekere verwarring met je echtgenoot als hij spruitjes gegeten heeft of erwtensoep want dan kan je ook een duivelse geur gewaar worden die wel niet onder de noemer lieflijk valt maar toch ook niet aan de duivel toegeschreven kan worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ook wij moeten wel eens diep zuchten Maria om telkens weer te moeten duidelijk maken dat christenen niets van dergelijke vage zaken willen weten.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Haha Jack , spruitjes maak ik met een grote doorgesneden ui of met knolselderij ; erwtensoep maak ik anders dan de meest gangbare, niks geen last van oprispingen of "kwalijke" mensen geurtjes.

    Zolang het van alle kanten bij zuchten blijft ... , wordt er een verschil gemaakt ;-)

    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik kende dit helemaal niet.
    ( zo leer je weer es wat ;-) )
    heb even gegoogled en dit lijkt toch zeker occult.

    Blijf mij ook verbazen hoeveel mensen er zijn die zich christen noemen en toch zonder moeite occulte zaken goedkeuren.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik had er ook nog nimmer van gehoord Chris. Tot sinterklaas dan. Waar die schijnheilige niet allemaal mee aan komt!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. @Maria: het is toch heel gerechtvaardigd om op een log als deze te vragen of je in God gelooft? Je enigzins gepikeerde antwoord zegt genoeg... Ik vind het alleen zo raar dat als je wel in God gelooft (die alles vertegenwoordigt wat 'goed' is), tenminste je zegt dat je God ervaart....., je niet in de duivel gelooft (die alles vertegenwoordigt wat 'slecht' is). Ik vraag dit niet om je aan het zuchten te maken, ik wil enkel begrijpen wat en hoe je gelooft.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Mijn kinderen zitten op een christelijke school en daar worden ook mandala.s ingekleurd. Het geeft rust en concentratie, maar ik ben het absoluut met je eens, het is niet ongevaarlijk. Je stelt je open voor het bovennatuurlijke. In steeds meer methodes is het het boeddhistische gedachtengoed gewoon. Zelfs activiteiten met reiki achtige achtergronden, noemen zich christelijk. Fijn dat je er aandacht aan besteed!God is heel duidelijk in Zijn Woord: gij zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben, dus ook geen vermenging.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Hoe is het mogelijk dat zoiets op een christelijke school gebeurt? Tja ik wil niet achter elke boom een duiveltje zien, maar toch is het best wel iets om zoals je al sprak, eens over na te denken in welk licht we dit nu moeten zien? Beter net te voorzichtig dan onvoorzichtig misschien.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.