woensdag 7 december 2011

Is het celibaat eigenlijk wel zo christelijk?

Wellicht deels op grond van het vrijgezellenbestaan en zijn voorkeur (zo lijkt het) om niet gehuwd te zijn, volgt menig priester hierin de apostel Paulus. Maar de bijbel zegt meer dan dat het voordelen heeft om niet gehuwd te zijn alleen. Als iedereen deze raad van Paulus ha opgevolgd waren er nu geen mensen meer op deze aardbol, en dat kan ook niet de bedoeling geweest zijn! Een mens is geschapen met bepaalde seksuele behoeften en is het raadzaam deze weg te stoppen in een celibaat leven? Komen er niet vaak daaruit seksuele ontsporingen voort die nu overal in de kerken (niet alleen de katholieke) openbaar worden? In de seksuele onthouding eigenlijk wel zo gemakkelijk in te tomen in het keurslijf van de vroomheid?

7 opmerkingen:

  1. Volgens mij zei Paulus ook dat als je wel behoefte hebt aan ( sexuele)gemeenschap het beter is om wel te trouwen. Paulus geeft ook veel richtlijnen voor in het huwelijk.

    Het celibaat is zeker niet Bijbels en ook niet Gods bedoeling.

    Correct me if i'm wrong.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo is het net! Wie brandt van begeerte kan beter trouwen. Maar de vraag die pas echt leuk wordt is of er mannen zijn die niet branden van begeerte? Ik bedoel nu niet dat de man overal met een "wachttoren" rondloopt, maar welke gezonde man heeft niet elke dag zin in een "knutselpartij"?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik voor mij ehh, hoe zeg ik dat nou netjes? Laat ook maar....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Aangezien onze kerk tegenwoordig toch al onder het vuur ligt vanwege het vele sexuele misbruik vooral in het verleden, is het natuurlijk een actuele discussie. Dit valt nimmer goed te praten, punt.
    De achterliggende gedachte van het celibaat is dat een priester zich volledig ten dienste stelt van de Kerk, en onze Heer. Dag en nacht hoort hij klaar te staan voor de parochianen. In dat geval zou hij zeker tekort schieten naar zijn vrouw en eventuele kinderen. Of andersom, zou hij tekort schieten naar de parochianen als hij zijn gezin voor zou laten gaan.
    Of het van deze tijd is, dat is nog maar de vraag. Wel is het zo, in mijn ogen, dat deze priesters bewust deze keuze maken.
    Of het in de kerk (algemeen) vaker voorkomt dan hierbuiten, ik denk het niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik weet niet precies of het minder vaak, vaker of misschien evenzo voorkomt bij mensen zonder seksuele onthouding? Ik heb de indruk (misschien vergis ik me) dat het meer voorkomt bij mensen die deze door God geschapen uitlaatklep, wegstoppen. Het lijkt mij dat het vergrijpen van Priesters (meestal aan jongetjes) daar deels schuldig aan is. Of de priester daar zelf voor kiest of dat het een ongezonde combi is die bijvoorbeeld Rome voorschrijft, wil ik daarbij nog in het midden laten.
    Ik ken wel de geluiden dat incest ook vaker voorkomt in de (noem het) zwaardere richtingen dan daarbuiten. Of deze op waarheid berusten? Ik weet het niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. "Indien zij zich echter niet kunnen beheersen, laten zij dan trouwen. Want het is beter te trouwen dan van begeerte te branden" (1Cor 7:9), dekt voor mij de hele lading....

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een lading die gedekt wordt. Oh is dat het...

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.