woensdag 21 december 2011

Het sobere avondmaal

Als wij lezen over de eerste echte avondmaalsviering, dan was het een prettig samen eten met de Heer als middelpunt. Ik besef dat we later in de bijbel woorden tegenkomen die wijzen op misbruiken tijdens het avondmaal en wel dat er mensen waren die begonnen te schranzen en nog voordat iedereen er was, de hele handel op hadden gegeten. Maar wat is er nu nog over van dit indrukwekkende samenzijn, waarin wij mogen herdenken de dood maar bovenal de opstanding van de Heer? Een vaak sober en schuchter symbolisch restantje wat ooit een heel prettig en bovenal feestelijk samenzijn was. ( Kinderen niet welkom, want daar zijn ze nog niet aan toe, wel aan de doop, maar niet aan het avondmaal?!) Tijdens de kerstdagen proef ik onder christenen ook steeds meer een soort afknijpen van de feestvreugde. “Het gaat niet om de gezelligheid en om het samen eten,” zo vindt men. Dat is ook zo, maar moet ik kerst dan ook al vieren met een vingerhoedje wijn en een stukje brood (met respect)? Hoe beleef jij de avondmaalsviering in onze kerken met dat ene slokje wijn en dat vaak nog gezuurde stukje brood eigenlijk?

4 opmerkingen:

  1. Hhmm, tsja, avondmaal... misschien kunnen we het om te beginnen 's avonds vieren, ik zie me al zitten hoor, nippend aan een exquise wijntje, pita brood met hummus en luisteren naar de woorden van de Here Jezus... heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou, we hebben stukjes matzes. Ik heb het weleens direct in mn mond gestopt. Ik heb eigenlijk altijd wel trek, dus zo'n klein stukje is weinig hoor. Maar dat komt altijd wel goed met de kerstvieringen en pinksterenpicknicks en zo want bij ons zijn het toch allemaal wel een stel bourgondiërs. Er wordt ook wat afgedrongen bij de buffets. Wij hebben veel buffets. Best wel leuk! Daar ben ik o.a. verantwoordelijk voor, een goeie taak!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Van mij mogen ze het originele zo weer invoeren. Waarom moeten wij het met een symbool van een symbool doen? Beseft men niet dat samen eten meer is dan een mini slokje wijn en een cracker? Ik ben er voor in om nou eindelijk de maaltijd van de Heer eens tot een echte maaltijd te maken. Misschien een nieuwe christelijke stroming. Bourgondisch gereformeerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat mij eigenlijk het meeste verbaast is dat mensen een enorme heisa maken en er zelfs kerken door verscheurd zijn, als het gaat om kinderdoop. Zo moeilijk er wordt gedaan over het er nog niet aan toe zijn (avondmaal) van kinderen omdat ze het sacrament nog niet beseffen, zo makkelijk dopen we (ook een sacrament) dezelfde kinderen ook zonder dat ze het beseffen. Deel hebben aan Christus gaat soms langs zeer kronkelige menselijke wegen, die ik bijbels gezien niet kan hard maken...

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.