zaterdag 17 december 2011

Hare Krishna

Eerst naar de markt  om wat inkopen te doen. Ik voel me goed en bewandel de toppen van de bergen der geestelijke blijdschap. Anders gezegd: ik ben erg happy. Terwijl ik mijn oude transportfiets tegen een boom parkeer en met de nodige sloten goed veranker tegen mensen met lijm aan de vingers, zie ik in mijn ooghoek iets oranjekleurigs op mij af komen wapperen. Het blijkt een klein kereltje met puntsikje die, in mijn beleving, een oranje gordijn om zijn lijf heeft gewikkeld. In zijn krulschoenen draagt hij, naar de kromming te zien, hoogstwaarschijnlijk jubeltenen, die voort zijn gekomen door het te lang vertoeven op zijn spijkerbed. “Wat is dit nu weer?”, Denk ik. Is er soms kermis in de stad of zo? Dan zie je wel meer van die vreemde types rondlopen. Maar neen, het blijkt een priester te zijn van Hare Krishna. “Meneer”, zo begint hij, Ik heb hier een geweldig boek vol Oosterse wijsheden die uw leven volledig zullen veranderen. Hij reikt me een groot boek aan en nu is het mijn beurt om wat te zeggen. Ik dacht:Ik zal deze priester een goed antwoord geven, maar wat? Plotseling weet ik het, haal diep adem en spreek:”Meneer de priester, al de schatten van kennis en wijsheid zijn reeds verborgen in Christus Jezus Kolossenzen 2:3. Hij draait zich op zijn jubeltenen om en sloft weer weg. Hoe belangrijk is het om de bijbel een te kennen, al is het maar een beetje. Zit u nooit eens om woorden verlegen in een dergelijke situatie? Neen? Nou daar hoor ik van op dan!

8 opmerkingen:

  1. Eh ... als ik thuis ben weet ik vaak wat ik had willen zeggen.

    Hare Krishna ...heeft mij vroeger erg aangetrokken. Voor ik Jezus had ontdekt. Of Hij mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hay Peter, nou, toen ik jou stukje las, moest ik eerst wel lachen om de man gehuld in gordijnen. Maar even jou vraag, ik geloof ook dat een beetje Bijbelkennis nooit verkeerd is, dan bedoel ik Bijbelkennes en geen theologische uitleggingen want daar zit zoveel verschil in.
    Maar, eerlijk is eerlijk, ik zit soms ook wel eens om woorden verlegen. Gelukkig niet altijd, maar het komt bij mij ook wel voor hoor.
    Maar jou antwoord, was niets mis mee.
    Maar misschien twijfelen we soms nog een beetje teveel aan onszelf.
    Vreemde mensen zijn we soms, hahaha.

    Peter, groet en liefs van mij, Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb zelf ook in verschillende "hoeken" gekeken op zoek naar wat waarheid is. Zelfs in het occulte maar daar kreeg ik enkel rare zaken door in huis, toen er in de nacht handen vanuit de muur begonnen te steken en naar mij grepen. Hare Krishna, kon ik toen nog niet, wel de jehova's getuigen, maar die maakte mensen enkel bang met hun (1980) preken over het vergaan van de wereld. Gelukkig vond de Heer ook mij, of ik Hem, haha, jaja. Daarom ben ik zo blij.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja Esther er lopen veel bijzondere mensen in een redelijk grote stad als Gouda. Nou ja groot? Je kan hier van alles aantreffen. Ooit sprak ik er eentje die mij verweet een karbonade te eten (milieuonvriendelijk). Hij zelf werkte in een bedrijf waar men fruit vergast op insecten o.i.d. Ja dan ben je wel gezond en milieubewust bezig.

    Ach ja bijbelkennis kan iets heel anders zijn dan naar de letter begrijpen wat er lijkt te staan. Ben nu het boek van Maarten 't Hart aan het lezen: wie God verlaat heeft niets te vrezen.
    Dan denk je: die man heeft bijbelkennis. Maar al snel blijkt dat het enkel naar de letter is. Naar de Geest is het leeg en uiterst beperkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Die gasten zie ik een enkele keer in de zomermaanden maar in de winter zal het wel te koud zijn voor ze. Ik weet niet wat ik er van denken moet. Het waren toch mantra zeggers die de hele dag de naam van hun afgod bleven smoezen?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gek he?
    Je weet dat t er staat, maar weet niet meer waar.
    Dat overkomt mij altijd.
    En mensen vragen altijd bewijs.
    Waar staat dat dan?
    Ik hoor ze stiekem hopen dat ik t verkeerd heb!
    Maar als ik iets zeg vanuit de bibjel, staat t er ook, anders zou t wel n blamage zijn.
    Wijs doen en dom zijn.

    MJ

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja, bijbelkennis is echt belangrijk.....maar ik sta soms ook met m'n mond vol tanden als dergelijke figuren me aanspreken.
    Ik heb net het boekje: misleid door de new age door Will Baron gelezen. Wat een misleiders die new-age-figuren!..... Ze doen zich voor als christenen en smijten met bijbelteksten. De scheiding tussen christendom en new age lijkt flinterdun, maar met de juiste bijbelkennis kun je het ontmaskeren. Satan is een sluwe vos en doet zich voor als een engel des lichts, maar gelukkig is Jezus Heer en Meester en weet hem altijd te ontmaskeren. Blijf dus dicht bij Hem en bij Zijn Woord en laat je niet misleiden!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zo is het maar net Jose. Het lijkt allemaal liefde en elkander vrij laten maar in de werkelijkheid is het een strik van de boze die enkel nog door de Heer van de waarheid kan worden ontbonden. Ik vond het ook een erg goed boek en er wordt heel duidelijk uitleg gedaan over de misleiding van de zogenaamde goden van de new age die zich zelfs voordoen als de Heer zelf, maar als ze zich ontpoppen demonen zijn... Laat het een les zijn voor iedereen die met dergelijke zaken bezig is.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.