woensdag 28 december 2011


En dan ben je plotsklaps vijftig jaar oud. Je vraagt je stellig af hoe je dat zo snel voor elkaar gekregen hebt! “Gisteren” was je nog zestien en maakte je jezelf druk over een jeugdpuist die zich formeerde op je linkerneusvleugel. Maar kijk nu eens aan! Plotsklaps ben je een meneer geworden. Van die leuke ruige jongeman die je eergisteren nog in de spiegel zag, is geen spoor meer te bekennen. Ongemerkt heeft moeder natuur een verschrikkelijke grap met je uitgehaald. Je bent een man van middelbare leeftijd geworden zonder dat je het hebt opgemerkt! Of merkte je het wel?Ik kijk ergens al hunkerend uit naar dat nieuwe lichaam want dit oude wil niet zo heel goed meer. Heb derhalve een aantal dingen opgeschreven die voor de ouderen onder ons misschien herkenbaar zijn. Zie maar wat je er mee doet.

Je merkt dat je ouder aan het worden bent als je:

Moeite krijgt ’s morgens je sokken aan te doen
Alle mooie vrouwen rond de twintig plotseling als zijnde “meisjes” begint te zien
Merkt dat de beharing waar hij hoort te zitten steeds minder wordt en waar hij niet behoort plotseling gaat groeien
Ontdekt dat ze de kranten in steeds kleinere lettertjes gaan drukken
Merkt dat men je gaat begroeten met:”Dag meneer”
Plotseling ontdekt dat je al jaren geen acne meer hebt
Zelfs je borstharen op een grijze pannenspons gaan lijken
Moderne popmuziek je niets meer zegt
Steeds minder last van gaatjes hebt bij de tandarts omdat er niet veel meer over is om te bederven
Het naar bed gaan één van de hoogtepunten in je leven wordt, wel te verstaan om te gaan slapen.
Merkt dat al je kleding vreemd genoeg niet meer zit zoals het vroeger zat en enige gelijkenis begint te vertonen met een vuilniszak gevuld met water
Op je rug meer haar hebt groeien dan op je schedel
Het idee hebt dat ze die toiletpotten steeds lager gaan maken
Naar geruite pantoffels begint te verlangen
Fiets steeds zwaarder gaat trappen
Opstaan uit bed met vreemde kreun en steungeluiden gepaard gaat
Ziet dat het achterwerk van je vrouw toch heus op dat van je schoonmoeder gaat lijken
Vreemde op staaldraden gelijkende haren op en uit je neus en oren ziet groeien
Een nieuwe auto waardeert op zijn “hogere instap”
Denkt dat de tijd vroeger zoveel beter was
Tegen jongeren steeds vaker de uitspraak bezigt:”toen ik zo oud was als jullie”
Na één biertje er ’s nachts steeds twee keer uit moet voor een sanitaire stop
Beseft dat al die middeltjes tegen veroudering enkel een aanslag op je portemonnee vormen zonder ooit waar te maken waar ze voor zeggen te staan.
Op het strand steeds je buik in loopt te houden als er iets “moois’ passeert
Je afvraagt of er ijs met sigarensmaak bestaat
Van ellende nu al vier leesbrillen hebt gekocht en als je er één nodig hebt er nog steeds geen kunt vinden
Heimwee hebt naar Ad Visssers Top Pop
Ontdekt dat er vreemde wratjes uit je lijf beginnen te groeien.
De zon begint te schuwen en steeds vaker “lekker” in de schaduw wenst te zitten
Voor de spiegel gaat staan en aanschouwd dat het enige lichaamsdeel wat bruin geworden is deze zomer je hoofd is.
Mondhoeken gaan hangen, je haarlijn steeds verder opkruipt en je oorlellen steeds groter worden
Naar de kapper moet enkel omdat je nekhaar te lang wordt
Petjes gaat dragen om je steeds kaler wordende hoofd te verbergen

21 opmerkingen:

  1. Plotsklaps 50... hmmm, ik zie het persoonlijk wel aankomen hoor, haha, nog 1 zomer te gaan :)
    Leuk lijstje trouwens. Ondanks dat, gefeliciteerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou ja ik ben het al weer even maar vond dit stukje wat ik ooit op een kladje schreef en dacht, hup op internet...Haha

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vindt het fantastisch geschreven...hahaha

    p.s. vanmiddag naar veenendaal geweest om de potje cats te halen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha! Ik kan een aantal punten van het lijst schrapen, alleen al omdat ik een vrouw ben!!
    Tadaaa...

    ...en ik ben nog geen vijftig!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een lange waslijst is dit zeg! Ik zie er nog behoorlijk jongensachtig uit. En mensen zeggen dag jongen in plaats van "meneer" vind ik het een compliment.
    Robin

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hahaha, Peter doe even leuk, veel dingen beginnen wel herkenbaar te worden. Nou ja, niet alles hoor. Dat is maar goed ook, de vrouwen krijgen ook zo'n mooi lijstje, maar toch wel eehh anders. Hahaha.
    Maar bij deze wens ik jullie een heel fijn, gezond, 2012, en Gods rijke Zegen,en Kracht want daar kunnen we niet zonder.

    Liefdevolle groet van mij, Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Als ik je een tip mag geven, stuur die lijst eens op naar een of ander blad want je hebt kans op publicatie. Dolle pret en natuurlijk geven de dames niet toe dat ook hun mondhoeken gaan hangen en dat ze last krijgen van haren op de wangen of een snorretje. Maar misschien kunnen ze een tegenhanger schrijven van deze lijst.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Jaja mensen het is allemaal wat hoor. En toch zit er heel veel in en de meest erge dingen zeg ik natuurlijk niet. Toch doet zo'n lijf het best nog heel erg goed na 50 jaar enkel de spiegel heb ik ruzie mee. Die werkt gewoon niet goed meer. En de weegschaal is ook stuk. 104 kilo, welneen....

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Clint,

    Is de weegschaal stuk. Dan een nieuwe kopen of kijken bij het grof vuil, daar ligt ook weleens wat. Heb zelf al veel spullen weggehaald bij het grof vuil.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Toen ik 40 werd, vroegen mensen:
    Vind je dat nou niet naar?
    Nee hoor, niks naar.
    Ik zou geen 18 meer willen zijn.
    Wel begrijp ik de "heimwee" die mensen soms hebben naar vroeger.
    Immers, toen was alles beter hahahah!
    Maar ik beseft ook niet dat ik net zo oud zou worden als mijn ouders en de buren,met 40 jaar is dat nog zo ver weg.

    Nu ben ik 63 en nog andelhalf jaar verwijderd van mijn AOW gerechtigde leeftijd en die gedachte is toch wel enigszins schrikwekkend.
    Ik ben oud! Waar zijn die 63 jaar gebleven, slechts herinneringen die bewijzen dat ik ooit jong was en onbedorven lol.
    Nu:
    Ik hoef niet zo veel meer van mezelf....
    Ik ben nu wijzer, das wel leuk......
    Ik ben "gewend"geraakt aan pijntjes en kwalen.......
    (alhoewel ouder worden en aftakeling, nooit echt leuk zijn natuurlijk)
    Het enige nare aan ouder worden vind ik nu,
    t idee dat je dus ooit dood gaat, dat besef groeit met de jaren, en das minder.

    MJ

    BeantwoordenVerwijderen
  11. 50 jaar is voor mij al 5 jaar geleden..... Mijn lijst lijkt op veel punten op die van jou en omdat ik een vrouw ben, zijn er ook verschillen natuurlijk.
    Hoe erg we het ook willen en hoe we ook ons best doen om jong te blijven.....lukt toch niet, de ouderdom slaat ongenadig toe. Ik troost me altijd met de gedachte: 'iedere dag die ik ouder word, is een dag dichter bij de Heer'....

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Als je maar wijzer wordt met de jaren en het kontakt met God maar beter en beter wordt. Dat is eigenlijk het belangrijkste.
    Robin

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wist je dat als je ouder wordt, de mensen respekt voor je horen te hebben, en dat in Leviticus staat dat je voor het grijze haar behoort op te staan???

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Tja zo zou het moeten zijn. Helaas worden ouderen in onze moderne leefwereld niet als wijs een eerbiedwaardig gezien. Meer als een kostenpost door de zogenaamde vergrijzing die ten diepste een zeer vernederende tittel is. Men vergeet dat menig vergrijsde zijn nu dorre schouders eens onder de maatschappij zette en dat men nu nog teert op zijn prestatie....

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Peter, deze is speciaal voor jou, wel luisteren hoor, want ik heb het met zorg voor je uitgekozen:
    http://www.youtube.com/watch?v=kuwZ0_MqXes

    En daarmee onderschrijf ik wat Robin zegt hierboven!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Oja, je neus schijnt ook langer te worden als je ouder wordt.
    Echt waar hoor! Waarsch omdat de boel niet meer zo door veerkracht bij elkaar gehouden wordt ofzo.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Die tenen van jouw worden ook steeds langer Peet.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hahaha ja Gertje Timmerman. Vroeger kwam hij wel met Hermientje in de kerk zingen. Maar later haakten ze van het geloof af enkel Gert was meen ik weer christen en Hermien tja, die is helaas gestorven. Deze mensen maakten nog wat ik noem, normale muziek...

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ja kijk eens naar die harige tenen van jezelf Jack, haha. Xandra ik kan minuten wachten tot ik een reactie door kan krijgen op de babbelen logje. Misschien een verse maken?

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.