zaterdag 17 december 2011

Elkander de voeten wassen

Waarom is het avondmaal wel en de voetwassing geen sacrament geworden? Niemand kan beweren dat het geen bijbelse opdracht is als Jezus zelf zegt:”Indien nu Ik, uw Here en Meester, u de voeten gewassen heb, behoort ook gij elkander de voeten te wassen.”En toch doen we dat nooit in de kerken heden ten dage. Vinden wij het niet belangrijk of is zulks te moeilijk te realiseren met teiltjes water en handdoeken? Wellicht, maar toch is het een opdracht. Stuit het op verzet omdat wij het te schaamteloos vinden dat we de voeten moeten ontbloten en een ander ze een sopje te laten geven? Een ding weet ik zeker, het zal de mensen verbroederen. De onderlinge meningsverschillen zullen wegvallen bij het zien van een broeder/ zuster waarmee je wel eens waar een pittige ruzie had, maar die nu toch maar mooi in alle deemoedigheid je voeten wast. Waarom doen we dat zo weinig mensen?

7 opmerkingen:

  1. Mijn man stelde dat eens ergens voor, en men ging het doen. Maar niet iedereen wilde meedoen hoor! Misschien schaamte voor de tenen of zo?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja herken ik ook een beetje. Er zit iets van schaamte in. Iets van je mindere kant blootgeven. Wij zien er vaak enkel de vernedering in van hem/haar die wast, maar de mens die gewassen wordt, heeft ook zeker deel aan de vernedering. Warempel er zit veel meer in dat voetenwassen dan je zou denken. En toch doen we het niet! Raar maar waar. Of je moet stinkvoeten hebben. Maar die kan je wassen voor de dienst.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tja, eigenlijk nooit zo over nagedacht Peter. Je maakt me wel wakker ha, ha.
    Ik ben eens aan het zoeken geweest hoe het in de Bijbel vermeld staat, dat avondmaal vieren dus. Nou daar kom je zo maar niet uit. In 1 Korintiers 11 staat helemaal geen voeten wassing vermeld terwijl dat in Johannes 13 uitdrukkelijk vermeld staat. Ook staat in Johannes helemaal niet ‘doe dat tot mijn gedachtenis’ wat in 1 Kor. 11 staat. Ik weet het niet zo zeker meer of dat avondmaal wel juist is zo ze het in de kerken ingesteld hebben en er een sacrament van gemaakt hebben.
    Groeten Jan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha die Jan. Tja ik zeg ook maar wat ik lees en meen net als jij dat het er toch heus staat. Misschien zit het weer eens op de vertalingen vast net als de statenvertaling soms vreemde uitglijders maakt als met die pontjes doe ooit voeren over de rivier de Jordaan. Tja pontjes varen over de ijssel maar over de Jordaan?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Peet doe me een lol. Als ik al die oude platvoeten in de kerk nou ook al een sopje mot geven dan haak ik af. En dan, hoe krijg je die strakke zwarte kousen eigenlijk uit? Zit dat met elastiek of zo?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ben 'ns in een trouwdienst geweest waar bruid en bruidegom elkaar de voeten wasten. Dat was heel bijzonder en ontroerend...
    Oh ja, wil je nog foto's van mij en Johan 10 jaar geleden zien, kijk ff op m'n log.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Elkaar de voeten 'willen' wassen zegt wel iets over je hart. Over je binnenste. Wat je van binnen gelooft mag er naar buiten toe uitkomen. Voor mij hoeft dat echt niet met dat teiltjes-ritueel. Maar een beetje meer onderlinge liefde zou heel mooi zijn.

    Hoe kan je daar nu mee beginnen? Wat is de eerste stap? Niet elkaars zwarte of gekleurde kousen uittrekken, denk ik.
    Echt een blog om na te denken.

    Ik was m'n voeten liever zelf trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.