maandag 12 december 2011

Ehhh bent u ook christen?


Ik zwierf wat rond tussen de vele gezellige kraampjes de winterfair. Toen ik voldoende gezien had liep ik nog even door de winkelstraat en mijn oogbollen ontwaarden een kraampje gevuld met karig evangelisatiemateriaal en enkele verregende bijbels. Ik knikte vriendelijk naar de jongen  bij de kraam maar kon aan zijn ogen zien dat hij aan mij twijfelde. Op de terugweg, zag ik de jongeman traktaten uitdelen, maar mij sloeg hij over en snoof eens luid als een  paard in de lucht. Toen ik een praatje met hem aanknoopte zag ik hoe hij me weer van top tot teen stond op te nemen en hoe zijn grijze cellen op volle toeren leken te draaien.”Bent u ook christen?" Vroeg hij. Wat kan je op zulk een moment anders dan wat schaapachtig beamen dat het toch heus waar is. “Maar in welke kerk komt u dan?” Ik mompelde iets over hervormd. “Oh “die” kerk”, was zijn antwoord. Ja., ja! Maar bent u bekeerd? Ik voelde wat haartjes overeind gaan staan maar hield me in en zei van ja. “Maar bent u ook vervuld met de Geest?”. Kreeg de vreemde aandrang de beste jongen een klein knietje in het kruis te plaatsen, maar mompelde nog iets dat klonk als jazeker. Maar spreekt u dan ook in nieuwe tongen?” Pas toen legde ik hem achterover tussen de kramen en kon met moeite de aandrang onderdrukken hem een van zijn stoffige bijbels in het keelgat te drukken onder het uitroepen van:’Zo Gods woord zit er in!” Dit is geen evangeliseren dit is examineren!

22 opmerkingen:

  1. Vaak lijkt het erop dat christenen je alleen maar aan het uithoren zijn. Heel vervelend|!

    Robin

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja Peetje je hebt vreemde mensen onder de gelovigen zitten. Dat heb je wel goed door gekregen op PUNT. Maar ook buiten punt lopen ze in het wild rond en de fanatieke zijn vaak het meest vreemd.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zie ik er niet christelijk uit of zo? Eerlijk zeggen?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nieuwe tongen, waar gaat het over.........

    Verder ken ik het gevoel in een soort van kruisverhoor te zitten. Christenen hebben daar bij mij ook een handje van.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. HaHaHa, Peter en aan de andere kant, erg vervelend. Dat is vaak die stempel die mensen dragen van de gemeente/kerk waar ze bijhoren. Terwijl we toch eigenlijk allemaal de stempel van de Here Jezus moeten dragen, dan vallen die grenzen ook weg. Tja, soms lijkt het er op dat we examens moeten afleggen, naar medegelovigen.
    Gelukkig hoeven we dat niet bij de Here Jezus te doen, over vrijheid gesproken, geen juk van één of andere gemeente/kerk, hoera.

    Lieve groet van mij, Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoe ziet een christen er dan uit??

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Moet je soms in een net pak met stropdas? De politici lopen er ook zo bij. Dus wat is nou werelds.
    Aan mijn kleding zien ze ook niet dat ik bekeerd ben. Hou van kleding die hard-rockers dragen.

    Robin

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat is nou werelds? Een pak met stropdas? Zeker. De schooiers v.d. NWO lopen er ook zo bij. Ik vind hard rock kleding mooi. een ieder zijn smaak,
    Robin

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Herkenbaar dus. Mensen wijzen je af omdat je er anders uitziet dan dat ze voor ogen hebben. De Heer draagt volgens hen een zwart pak en een hoge hoed op het hoofd. Tja.Ik wil niet zeggen dat nette kleding soms niet gepast is, maar je wordt er geen beter mens of beter christen van. Jammer. Was het maar zo makkelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Soms is het moeilijk om de juiste woorden te zeggen, ik kan dat wel begrijpen dat iets anders uit je mond komt. Uit onszelf, krijgen we die woorden dan ook niet. Ach, het is best menselijk dat die jongen de juiste toon niet wist te pakken. Maar hij stond er wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ja hij stond er te examineren maar niet te evangeliseren zo blijkt. Nou dan mag hij van mij wel thuisblijven en eerst eens aan zichzelf gaan werken.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Als je nu bij zo'n kraampje langs loopt met allemaal evangelisatiemateriaal, en stel je bent nu toevallig niet Christen, maar je hebt belangstelling... Stel je wilt op de terugweg zo'n stoffige bijbel kopen? Tja als je niet-christen bent, is de kans dus verkeken bij zo'n joch.

    Maar ja... ik zie er dan gewoon christelijk uit :)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik weet eigenlijk niet of ik er als n christen uit zie. Belangrijker vind ik trouwens dat men denkt hmmmm die is anders.....maar er hun vinger niet op kunnen leggen.


    MJ

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Moge mensen

    Ja Co ik denk dat de meest gemotiveerde christenen niet altijd de meest zachtmoedigste zijn. Ik was het felst in de eerste jaren van mijn bekering. Een lastige mieter die alles meende te weten. Ik schaam mij daar nu wel eens voor. Er was ooit een vrouw die tegen me zei:"als jij ook in de hemel bent ga ik liever naar de hel." Ik denk dat gemeente eens moeten leren om mensen die er op uit gaan met evangelisatie ook die mensen zijn die er tijp voor zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. MJ ik heb juist de indruk dat jij er heel christelijk uitziet. Haha. Het leukste contrast is altijd weer als ik op de oude Harley naar de kerk ga en de lange rij hoedjes van een nog zwaarder kerkje tegen kom. Dan kijkt men van onder de hoed alsof men denkt:'Daar gaat weer een zondaar". Hoe waar is dat eigenlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Mee eens Jack ik had er echt geen fijn gevoel bij en eerder een vleselijke oprisping dan een geestelijke na dit gesprekje...

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik zie meestal wel of mensen christen zijn of niet, in hun ogen.
    Na mijn 1e ervaring met God, pikte ik ze er zo uit op straat. En het klopte. Dan vroeg ik ook wel: mag ik eens vragen, bent u christen? Raar misschien, maar ik was er zo mee bezig, en vond het altijd leuk om ze tegen te komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Jij bent ook vroeg op! Is het weer ook zo stormachtig bij jullie? Ja ik heb dat ook wel dat ik heel snel merk aan iets onzienlijks dat ik met een christen te maken heb. Soms vergis ik me.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ja, heel stormachtig, geweldig! Die tijden kloppen hier niet, zie ik! Is het alweer zo laat?

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Nee daar klopt niets van. Zal ik wel ergens in moeten stellen. Vreemd maar ik ben hopeloos uit de tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Komt door die bolhoed, zie je wel. Sinds je die bolhoed hebt opgehad, loopt er ineens iets niet goed met de tijd. Nou ehhh, het is geloof ik bedtijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Nou zou best eens kunnen. Ik vind het best hoor ik kijk er eigenlijk nooit naar. Maar zal mijn licht er eens over opsteken laters....Nu naar de stad even wat inkopen doen.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.