donderdag 8 december 2011

De Voedselbank


De voedselbank is indertijd begonnen, omdat men het zo zonde vond dat goed eten dat tegen de datum etc aanwas, werd weggegooid. Een prima initiatief meen ik. Nu we een paar jaar verder zijn, hebben de meeste winkels besloten om het voedsel zelf voor minder geld te verkopen en zou je verwachten dat de voedselbanken een feestje konden bouwen, omdat door hen bereikt was, dat er beter met goed voedsel wordt omgegaan. Vreemd genoeg is nu plotseling de voedselbank een noodfonds op zich geworden, waar mensen niet meer buiten zeggen te kunnen. Nou kan dat waar zijn, maar wat mij tot op de dag van vandaag zo bevreemd is dat ik in de kringloop eigenlijk de indruk heb dat er enkel mensen die goed met geld om kunnen gaan komen en niet de zogenaamde arme massa. Daarnaast ken ik een aantal mensen die zeggen de voedselbank nodig te hebben, maar een loei van een breedbeeld tv hebben, zeven mobieltjes en zwaar roken. Help mij uit de droom dat dit niet maatgevend is aub…

13 opmerkingen:

  1. IK zal proberen je uit de droom te helpen.
    Het is juist omdat mensen n breedbeeld tv hebben gekocht(op afbetaling vaak) en anderen goederen, waardoor hun maandlasten zo hoog werden en na aftrek van deze, er geen genoeg geld meer is om te eten en dergelijke.
    Men dekt dan vaak t ene gat met t andere waardoor de situatie helemaal vastloopt,
    regelmatig komen deze mensen dan bij schuldhulp sanering terecht en van daaruit bij de voedselbank.
    De voedselbank screent die mensen heelgoed, er is n maximum wat men mag hebben als eetgeld om in aanmerking te komen voor n voedselpakket.
    Als alleenstaande was dat 150 E en als gezin dacht ik 200 E,als je iets meer had dan deze bedragen kwam je al niet in aanmerking voor hulp.

    MJ

    BeantwoordenVerwijderen
  2. We hebben een tijd lang vrijwilligerswerk gedaan , waar mensen voor een habekrats dingetjes konden kopen.
    Maatschappelijk werkers zijn ook aanwezig , echte nood wordt gespot en deze worden op verschillende manieren geholpen, (mensen worden event. doorgestuurd naar hulpverleners; financieel of met voedselpaketten /vervangende meubels ondersteund) , dit alles met de opbrengst van verkochte goederen.

    Er zijn echt genoeg mensen , ook in Nederland , die idd. aangewezen zijn op voedsel en kledingbanken , er is stille armoede en er zijn ook echt al mensen in flinke nood.

    Ook in het kleine non-profit zaakje (niet van de gemeente !) , waar ik werkte kwamen mensen met grote wagens of dure merkkleren , mensen waarbij je zou kunnen denken ; "Heeft die het wel nodig ?"
    Stel daar dan eens het volgende er tegenover .... ook in deze non-profit zaakjes worden weleens goede tweede hansse merkkleren aangeboden ...


    Natuurlijk lopen er ook profiteurs tussen , met een beetje mensenkennis is het minimaal , dat deze in het hulp- treject komen. Er worden strenge voorwaardes aan verbonden en er is samenwerking met gemeentelijke zaken.

    Ook zijn er een slag mensen , deze noem ik dieven van de armen , die het beste goed er uithalen en te koop zetten op bv. Marktplaats.... Een rok van twee euro , bij ons gekocht , wordt dan ineens 35 euro of meer. Big deal!
    Ja , deze dieven heb je ook , ondertussen trekken ze van de bijstandswet die verbleekt bij hetgeen ze op deze manier binnen halen. Ik heb er geen respect voor.
    Men is er al met enkele maatregelingen bezig , vanuit Belasting Dienst om deze fraudeurs aan te pakken.

    Kringloop ben ik niet over te spreken , maar dat is een ander verhaal. Deze draaien puur op winst.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik begrijp, mensen kopen dingen die ze niet kunnen betalen op afbetaling die ze niet kunnen afbetalen en nou gaan wij ze helpen door ze gratis eten te geven. Jaja. Dus verkeerd met geld omgaan belonen we op die manier met gratis eten. De kringloop die zelfvoorzienend is, ben je niet over te spreken omdat ze voor zichzelf zorgen en niet naar de voedselbank behoeven te gaan. Jaja.
    Sorry maar ik geloof niet in armoede in Nederland. Wel in mensen die het minder hebben en daar toch nog van kunnen leven als ze de maatstaf maar minder hoog durven plaatsen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. P.s wat is dat 150 E en als gezin dacht ik 200 E?
    Toch zeker niet per week of zo?
    Dat zal per maand zijn denk ik. Oplossing lijkt me: geen breedbeeld tv kopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zou het kunnen dat ze er alle twee zijn? Mensen die misbruik maken en zo leven dat ze wel bij de voedselbank moeten aankloppen en mensen die normaal leven en toch net te kort komen? Die eerste groep horen we vaak het meeste over. De misbruikers. De mensen die in alle schaamte zich tot een dergelijke organisatie wenden komen minder in beeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het is inderdaad niet leuk, toegeven dat je arm bent en t nauwelijks redt.(understatement)
    En of t nu door eigen schuld is of door omstandigheden buiten je verantwoording.
    Je zal er maar mee zitten.
    Ik zelf behoor tot de groep die onder de armoede grens zit, maar die grens schijnt 1000 E te zijn, maar dat klopt niet.
    De laagste inkomsten zijn die van n ABW uitkering en die is zo'n 750 E per maand.
    Want zelfs als je n heffingskorting hebt,
    kom je hogstens op 820 E.
    Met weldezelfde vaste lasten alvoorheen.
    En als je dan wat ouder bent, kom je hier nooit meer uit.

    MJ
    Dat moeten ze als grens nemen.......

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja Jack, per maand.
    En natuurlijk moet je dan je niet in de schuld steken, maar dat besef je pas als je armoede onomkeerbaar is.

    MJ

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat is dan zeker niet veel MJ. Ik heb zo het idee dat zoals ik al schreef, de mensen die misbruik maken veel en veel meer opvallen dan hen die in stilte proberen de eindjes aan elkaar te knopen. Ik heb zelf ook zeven jaar lang van een heel klein inkomen moeten leven. Alles op de fiets, boodschappen van de onderste schappen, geen luxe zaken als een pc, mobieltje, auto,niet roken geen breedbeeld tv etc. Ik kon heel goed leven zonder deze zaken en zelfs nog een heel klein beetje sparen.
    Moet mij wel van het hart dat ontzettend veel mensen vanwege hun (noem het) verliefdheden (scheidingen) zo terecht komen. Met alle begrip voor dergelijke zaken, maar ik kom ook uit een gezin waar ouders scheiden gingen, het is toch een beetje heel erg anders dan mensen die zonder hun verkeerde keus in dergelijke situaties terecht komen.

    Ik ken een vrouw wier man plots stierf en haar met een enorme schuld (zaakje ging failliet) achterliet. Dat voelt toch anders dan iemand die zijn broek niet kan aanhouden voor de huisschilder en daarmee aan het rollen gaat en een scheiding veroorzaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat is dan niet veel nee. Hoe komt het dat mensen dan zo weinig overhouden als het minimum aan uitkering zo ligt: Normbedragen Toeslagenwet per 1 juli 2011
    Categorie Bedrag
    Tabel: Normbedragen bruto per dag per 1 juli 2011 (exclusief vakantietoeslag)

    Alleenstaande van 23 jaar en ouder € 50,04
    Alleenstaande ouder € 62,34
    Gehuwd/samenwonend € 65,99
    Voor alleenstaanden jonger dan 23 jaar gelden lagere normen.

    Om het normbedrag om te rekenen naar een bedrag per week, vermenigvuldigt u het dagbedrag met 5x. Het weekend telt hiervoor niet mee...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik kom dan voor een ouder dan 50 jaar op 1000 euro. Neem er een of twee ochtenden werken in de huishouding bij en je zit op rozen toch?
    Ik mot toch ook werken voor mijn pegels?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wij hebben het geluk om alle twee full-time te werken om die hongerige en studerende pubers van ons te proberen te onderhouden. En neee.... geen breedbeeld televisie....
    Toch heb ik ook te vaak van nabij meegemaakt dat mensen misbruik maken.
    Ik ken wel mensen die het heel krap zitten, maar dan springen wij als vrienden bij, zowel in goederen als het vinden van werk. Ik ken persoonlijk niemand van nabij die gebruik maakt van de voedselbank.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Een maat van me vertelde (hij is schilder) dat hij bij "zielige" Arme mensen als blijk van liefde (zaten bij hem in de kerk) de buitenboel had opgeschilderd. Goed hij was er verschillende vrije zaterdagen mee bezig, maar dat doe je uit liefde voor de "armen". Hij wilde er niets voor hebben want die mensen bezaten niets. Hij kreeg twee pakjes sigaretten voor zijn moeite en had tranen in zijn ogen van bewogenheid. Tot de arme mensen drie maanden later vier weken naar spanje gingen op vakantie in een 4 sterren hotel. Toen liet hij alles lopen. Wat is arm? Bestaat dat eigenlijk wel in Nederland?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ja, die bestaan wel !

    Het is waar , dat deze echte hulpbehoevende niet of nauwelijks in de picture komen.
    Deels uit schaamte durven ze niet aan de bel te trekken of blijven ze dapper aanmodderen om de eintjes aan elkaar te knopen... De buitenwacht mag het niet zien en men doet zijn best om het te verbergen.
    Ondertussen hopend op betere tijden.

    Geen televisie, geen gsm , geen auto en geen geld voor het openbare vervoer. Soms zelfs maar 1 enkele karig maaltijdje p.d. of om de 2 dagen ,om hun kinderen toch iets te kunnen geven. Alles met maar enigszins van waarde verkocht of verpacht.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.