maandag 12 december 2011

Allemaal naakte dames in een kast


Ton de machinale houtbewerker blijkt in zijn enthousiasme zijn gehele werkkast van binnen te hebben beplakt met behang uit de playboy of iets soortgelijks. Met een ruk open ik, zoekende de decoupeerzaag, zijn gereedschapkast en sta plotseling oog in oog met al dat “vlees” binnenin. Ik wil de kast wel meteen dichtdoen heus waar, je moet me geloven, maar een oogbol werkte niet mee en blijft juist lang genoeg kleven om een dame in bizarre houding in te branden op mijn netvlies. Ik vind het niet zo heel eenvoudig hoe hierop te reageren. Maar er wordt op jou en mij als christen gelet weet je. Als een doorsnede bouwvakker die kast opendoet en een kwartier blijft loeren is er geen vuiltje aan de lucht. Maar als ik zegge tien seconden met open mond tracht mijn “klevende” oogbol los te scheuren, valt het al snel op. "Hè, jij bent toch van de kerk,"roepen ze dan.
Gelukkig ben ik me nu bewust van al die dames in de kast en kan ik er rekening mee houden, doch lastig blijft het wel want ik ben ook niet van steen. Beseffen wij wel dat er op ons als christen extra wordt gelet?

13 opmerkingen:

  1. Jazeker, ik merk dat ook. Er kan weleens een opmerking over komen: maar jij bent toch gelovig....dan...moet het voor jou niet moeilijk zijn, of zoiets. Ik ben me er van bewust van bewust, ook in wat ik spreek. Er zijn ook best wel wat dingen die ik bewust niet spreek. (en da's moeilijk soms).

    Maar ook in de kerk zelf, zie ik soms niet zoveel verschil.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja er wordt extra op je als christen gelet. Iedereen na vroeger toen ik nog in de meubelmakerij werkte wel eens een pot met houtlijm mee voor thuis. Wie appelen vaart die appelen eet, niet waar. Toen ik eens een potje lijm stond te vullen sprak men mij aan met:"maar jij gaat naar de kerk en mag dat niet." Dat is toch apart. Meen dat er meer op ons gelet wordt dan we vaak beseffen...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, zeker, ook op onze woorden. Ze willen het echt wel zien: wat voor verschil maakt het geloof dan, en niet alleen om te bekritiseren, heb ik het idee. Nee, ze willen/hopen ECHT een voordeel ervan te ontdekken, dat is mijn indruk.

    Gisteren zat ik zo te mijmeren: mensen die levendig zijn in reacties en omgang enzo daar willen mensen graag bij vertoeven. Ja logisch, hoe is dat wel niet als je levendigheid (leven) van de Heer hebt? Levendigheid en echtheid trekken aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo net terug. Regen hier. Ja ze zoeken niet het beste in je altijd het mindere. Zelfs onder christenen merk ik dat er vaak omlaag wordt geduwd. Dit zou ander moeten zijn. We moeten elkander bemoedigen en niet ontmoedigen met "geestelijke kletspraat"...

    Wat betreft levendige mensen, tja. Daar zit wat in. We vinden in hen misschien we iets wat we zelf missen. Zo ook met de meeste levendige Mensenzoon die ooit op aarde was. In Hem vinden we alles wat we werkelijk nodig hebben...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Maar ik merk ook, dat chistenen ook vooral zichzelf ontmoedigen met de dingen die ze zeggen.

    Er wordt veel stilgestaan bij en gesproken over omstandigheden en kwalen.

    Een klein voorbeeld(en er zijn er veel meer): sinds vorig jaar november was mijn schoonmoeder zeer ziek, er waren een aantal mensen die ernaar vroegen in de kerk, maar er kwam direct iemand die begon de aandacht naar zichzelf toe te trekken en te huilen: mijn moeder is missch ziek en ik maak me zo'n zorgen.

    Ze wilde zo graag zelf de aandacht (en wij zijn niet van die aandachtvragers hoor)

    V.d. zomer overleed ze helaas. Ik heb het deze vrouw verteld, en ze kon niks bemoedigends of troostends vertellen, omdat de aandacht niet voor haar was en dat kon ze niet opbrengen.
    Als het haarzelf of haar moeder was geweest, nou...


    Is niet veroordelend bedoeld maar het valt me op.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oja en sorry, maar hierin schiet ik dus echt te kort.
    Mensen die altijd maar klagen, en aandacht willen, nou...ik vraag echt niet meer hoe is het met dit, en hoe is het met dat.

    Ik heb er geen zin in.

    Ja, dat is ook niet christelijk.
    Of juist wel?
    Moeten ze gevoed worden dan in de negatieve aandachttrekkerij?

    Ik weet het niet, maar ik kan het niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Eigenlijk wil je dan het liefst zeggen; mens, hou op met je gezeur, en ga danken voor alles wat Hij je gegeven heeft.

    Wat een zeikviolen zeg. Bah, ik zit me nu gewoon te irriteren, ik kan maar beter even wat anders gaan doen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Let wel, ik heb het over mensen die alleen maar klagen he, altijd maar weer.
    Voor anderen heb ik veel geduld.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hahaha ben je het kwijt. Ik moet zeggen dat ik zulke dingen ook wel eens denk. Mensen menen dat de Heer een soort (met respect) fruitautomaat is waar je op je gebed een zwikje te verzilveren beloften kan verkrijgen. En dus, ja gewoon maar kijken naar wat je hebt, dan kom je veel verder dan het zien naar wat je meent te missen.

    Neemt niet weg dat er onwijs geleden wordt ook op deze wereld, maar het gekke is dat het geklaag dikwijls niet uit die hoek komt...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mee eens! Er wordt inderdaad op gelet en naar je gekeken. Vooral als je niet op het eerste oog voldoet aan de voorstelling die men heeft van een Christen.
    Ik hoop dan altijd maar weer dat uit mijn gedrag en daden afgeleid kan worden dat ik een Christen ben.

    Misschien dat mensen die zo negatief de aandacht trekken, niet zo goed met de situatie kunnen omgaan? Of ze hebben gewoon aandacht nodig, en hebben nog nooit ervaren hoe het is als je op een positieve manier aandacht krijgt?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. wil je mijn mailadres even weghalen
    bvd brenda

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Moet zeggen dat mensen vaker in het geheel niet reageren als men hoort dat ik christen ben of met verbazing zo van:"Jij christen?"

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Als mensen op mij letten of ik iets "verkeerds' doe vraag ik altijd wat er verkeerd is dan. In hoeverre is mijn gedrag dan anders en bestempel je dan in feite niet je eigen gedrag als slecht?

    Er mag op mij gelet worden, ik ga ook nooit een discussie uit de weg over het geloof.
    Ik zeg er wel altijd bij dat als men het ware christelijk leven wil zien men niet op mij moet letten, ik ben een zondaar die dankzij Jezus offer met vallen en opstaan achter Hem aan mag gaan. Kijk naar Jezus niet naar mij.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.